طراحی گرافیک و تاریخچه آن

طراحی گرافیک و تاریخچه آن

 

مقدمه

از نظر فنی می توانیم بگوییم که طراحی گرافیک یعنی هنر ارتباط بصری از طریق عکس های متنی، نمادها و کارهای هنری که وظیفه انجام آن به عهده ی یک طراح گرفیک می باشد؛ در واقع طراحی گرافیکی زمانی پدید آمد و از آن سخن گفته شد که این افراد توانایی های خود را با ما به اشتراک گذاشتند. باید بگوییم که طراحی گرافیک چیزی نیست که در سالهای اخیر بوجود آمده باشد بلکه در گذشته نیز وجود داشته است اما امروزه به اوج شکوفایی خود رسیده است.

گفته می شود که طراحی گرافیک از زمان خیلی دور در میان بشر وجود دارد برای تزئین وسایل، ساختمان ها و پارچه ها بکار برده می شود .اصطلاح طراحی گرافیک و شغل مرتبط با آن با ورود به کلاس صنفی مانند: عکاسی، چاپ و ویدئورونق فراوانی پیدا کرد و کاملاً به کار خود اتک کرد که در طراحی چاپ عمومی و صنعت چاپ کتاب مورد استفاده قرار می گیرد. همان ابتدای تمدن بشر، انسان به طراحی گرافیک است و اگر شما بخواهید از آن بعنوان نماد قدرت استفاده کنید، دوست داشتید.

گرافیک از ریشه کلمه یونانی گرافیکوس گرفته شده است. بدین معنی که گرافیک، نمایشی بصری روی یک سطح اطلاق میشود. نظیر دیوارها، کاغذها، صفحه نمایش کامپیوتر یا حتی یک سنگ و غیره که در آن نوعی اطلاع رسانی، چهره نگاری یا سرگرمی وجود دارد.

طراحی گرافیک از گذشته تاکنون

  • ظهور اولین طرح های گرافیکی
    اولین استفاده از ارتباط بصری انتقال ایده ها است. یک نمونه آن نقاشی های درون غارها است که به حدود 15000 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. مطمئنا آنها به این کار طراحی گرافیک نمی گفتند، ولی ایده اصلی کار یکی است. خطوط تصویری، نمادها و دست خط ها ترکیب شده اند تا یک داستانی را روایت کنند یا پیامی برسانند. امروزه نیز به همین ترتیب است.
  • اولین ابزارها برای ساده سازی طراحی
    اما حال جلوتر می رویم یعنی 105 سال قبل از میلاد مسیح. یک سیاستمدار چینی به نام سایلون اولین نوع کاغذ را اختراع کرد. این اختراع منجر به تشکیل اولین شکل های چاپ شد. کاغذ، کشیدن آثار هنری و نوشتن متن هارا خیلی ساده تر کرد.

اما نقطه اصلی دنیای طراحی یوهان گوتنبرگ در سال 1450 بعد از میلاد است. گوتنبرگ دستگاه تایپ متحرک را ساخت. بدین ترتیب دیگر لازم نبود به صورت دستی چیزی را نوشت.

طراحی گرافیک در ایران

موضوع مهم در هنر طراحی گرافیک، وسعت اثر گذاری در مخاطبین است.مقدار تأثیر گذاری چه در ابعاد کوچک، مانند فروش کالا، و چه در ابعاد بزرگ، همانند مقبول جلوه دادن یک سازمان بین المللی، نه تنها به محتوا بلکه به کیفیت کار طراح گرافیک هم بستگی دارد.با شناخت درست و کامل بازارهای جهانی و ضوابط حاکم بر آن ها، کشور ما نیزمی تواند به گروه های صادر کنندگان طراحی گرافیک بپیوندد و از این روش، در آمدی ارزی تأمین کند.

 

انتشار داده شده توسط: جلال محمدزاده
انتشار داده شده در: سایت رز سیاه ایرانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

“e”-namad
logo-samandehi
Shopping Cart