طراحی گرافیک از گذشته تاکنون

طراحی گرافیک از گذشته تاکنون

اولین استفاده از ارتباط بصری انتقال ایده ها می باشد. یک نمونه آن نقاشی های در درون غارها است که حدود 15000 سال پیش از میلاد مسیح مربوط میشود. مطمئنا آنها به این کار طراحی گرافیک نمی گفتند، ولی ایده اصلی یکی است. خطوط تصویری، نمادها و دست خط ها ترکیب شده اند تا یک داستانی را روایت کنند و یا یک پیامی را انتقال بدهند.

اولین ابزارها برای ساده سازی طراحی

۱۰۵ سال قبل از مسیح یک سیاستمدار چینی به نام سایلون اولین نوع کاغذ را اختراع کرد. این اختراع منجر به تشکیل اولین شکل های چاپی شد. کاغذ، کشیدن آثار هنری و نوشتن متن هارا خیلی ساده تر کرده است.اما نقطه اصلی دنیای طراحی یوهان گوتنبرگ در سال 1450 پس از میلاد است.گوتنبرگ دستگاه تایپ متحرک را ساخت. بدین ترتیب دیگر لازم نبود به صورت دستی چیزی را بنویسند.

اصول طراحی گرفیک

طراحی گرافیک هنری است که خیلی از افراد به صورتخود آموز شروع به یادگیری آن می کنندولی قطعا هر هنری یک سری اصول و قواعد دارد که با رعایت آنها میتوانید در کار خود پیشرفت کنید و خروجی کارهای شما بهتر باشد.

نقطه، خط و شکل

این سه گزینه، بدون در نظر گرفتن ماهیت طراحی، پایه های اصلی هر طرح می باشند. با این سه مورد میتوانید هر چیزی که می‌خواهید را طراحی و خلق کنید،از آیکن‌های ساده گرفته تا طرح هایی پیچیده، همه و همه از ترکیب این سه المان ساده به وجود خواهند آمد.

تایپوگرافی

این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد، حتی انجام این بخش برای خود طراحان گرافیک نیز سخت است. تایپوگرافی یعنی نوع نمایش کلمات.این بخش نه تنها درباره‌ی نوع نوشتن متن‌ها،بلکه درباره‌ی نوع ارائه‌ آنها هم می باشد.بیشتر طراحی‌هایی که در این قسمت انجام می‌شود هدف خاصی را دنبال میکند و فقط لازم است که بدانید هدف هر بخش چیست و کدام گزینه مورد علاقه‌ی شما می باشد.

مفهوم دیداری

این مهفوم، ایده‌ای است که در پشت طرح گرافیک شما وجود دارد. در واقع می‌توان گفت منظور شما از طرح و مفهوم عمیق‌تری که در پشت تصویر ظاهری وجود دارد، همان مفهوم بصری می باشد.

رنگ

با انتخاب رنگ درست می‌توانید مفهوم خود را به مخاطبین منتقل کنیدو تنها باید به خوبی درک کنید که برای چه کسی طراحی می‌کنید. چشم انسان می‌تواند بیش از ۱۰ میلیون رنگ متفاوت از قرمز گرفته تا بنفش را تشخیص بدهد .

مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک

راه تبدیل شدن به یک طراح هیچگاه آسان نبوده و نیازمند کسب جمعی یک سری از مهارت ها هست که در اینجا به معرفی برخی از آنها می پردازیم. در ادامه به بررسی نرم افزارهای طراحی لوگو و گرافیک خواهیم پرداخت که برای طراحی به آنها نیاز دارید.
Adobe (ادوبی): شرکت ادوبی، یک شرکت تولید نرم افزارهای کامپیوتری است که اکنون در آمریکا مستقر است. این شرکت بخاطر توسعه نرم افزارهای ویرایش تصویر و ویدیو، تولید تصویر و انیمیشن و نرم افزارهای سند قابل حمل پی دی اف به معروفیتی در سطح جهانی دست یافته است. ادوبی با تولید این نرم افزارها، تحول شگرفی را در صنعت گرافیک، تصویر، فیلم و متن و… ایجاد کرده است. شما با یادگیری نرم افزارهای این شرکت (آن هم به صورت کاربردی، نه صفر تا صد) می توانید به راحتی مشغول طراحی گرافیکی شوید یا انیمیشن بسازید و یا فیلم تدوین کنید و هزاران کار دیگری که مربوط به حوزه تصویر و صدا می باشد را انجام دهید.

در زیر تعدادی از نرم افزارها را که نیازمند یادگیری است را معرفی میکنیم:

  1. فوتوشاپ
  2. ایلوستریتور
  3. افترافکت
  4. پریمیر
  5. آدیشن
  6. اکس دی
  7. ایندیزاین
  8. این کاپی

شما می توانید با فراگیری این نرم افزارها و پیدا کردن تبحر در کار با آن ها، یک طراح گرافیکی باشید که همه به دنبال کار کردن با او هستند.

خلاقیت و تفکر گرافیکی

شما هر چقدر هم به نرم افزار های گرافیکی و ویدیویی تسلط داشته باشید، بدون خلاقیت و تفکر گرافیکی تقریبا هیچ هستید. هر طراح گرافیکی باید ذهنی خلاق داشته باشد تا بتواند هر نیازی که مشتری داسته باشد را برای او فراهم کند.

ترکیب بندی: راهنمایی دستور برای سواد بصری مهمترین گام در حل یک مسئله بصری و یا ترکیب بندی آن است. رسیدن به معنای مورد نظر در یک عبارت تصویری بستگی زیادی به نوع ترکیب بندی آن ها دارد. علاوه بر آن ترکیب بندی یک اثر در جلب توجه بیننده، نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. کسی که می خواهد از راه تصویر با دیگران ارتباط برقرار کند، در این مرحله بسیار مهم از کارش بیش از هر مرحله دیگری می تواند بر کارش نظارت کامل داشته باشد، چرا که او برای القای منظورش از بهترین موقعیت برخوردار می باشد.

هنگام طراحی کارت: سربرگ و پاکت باید به این نکته توجه کرد که نوشته ها نباید با عناصر دیگر تداخل داشته باشند.قطع کارت ویزیت باعث می شود که فضای بسیار محدودیبرای رساندن سریع اطلاعات نیز وجود داشته باشد.باید از نوشته به طور خلاصه، مفید و قابل انتقال بهره مند شد.قرار نگرفتن درست نوشته ها در صفحه و حجم بسیار زیاد مجموعا نازیبایی آنها، مشتری را سردرگم می کندو باعث می شود که افراد متوجه خدمات شرکت نشوندو نگاه کردن به آن باعث آزار چشم گردد. وجود نوشته های نا متعادل و نازیبا و قرار نگرفتن آنها در جای صحیح ست اداری به یکی از عوامل شکست و ناموفق بودن در طراحی آن ها می باشد.

 

انتشار داده شده توسط: جلال محمدزاده

انتشار داده شده در: سایت رز سیاه ایرانی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

“e”-namad
logo-samandehi
Shopping Cart